Ákri

03.01.2025.

Ákri ir pašironiska, gaiša un neparasta solo izrāde, kas ar siltu skatienu vēro to, kā mēs sadzīvojam ar pārmaiņām. Līdz mīkstam spīdumam soļu nobružātās un nogludinātās 22 pakāpienu kāpnes ir ass, pa kuru virzās izrādes fiziskā un dramaturģiskā līkne. Akrobāta fiziskā un mentālā identitāte mainās, kļūstot vecākam. Kas notiek šajā pārejā? Kā mēs paši reaģējam uz līdzīgām pārmaiņām sevī?

Idejas autors un akrobāts Manels Ruzess Mureto (Manel Rosés Moretó) par izrādi: “Ákri apvieno akrobātiku ar aktiermeistarību, klaunādes tehniku, un, to veidojot, es sev uzdevu jautājumus: “Kā mēs pārvietojamies no vienas vietas uz otru? Vai mēs varam transformēties, nepārstājot darīt to, ko darām?”



 

Izrādes 1.03. plkst,19.00, 2.03. plkst. 16.00 un 19.00

BIĻETES

Vietas izrādē nav numurētas.

Tuvāk izrāžu datumiem biļešu cenas pieaugs.

Izrāde pieejama:

-ratiņkrēslā,

-cilvēkiem ar dzirdes traucējumiem (indukcijas cilpa).

Rīgas cirks iegādātās biļetes atpakaļ nepieņem un nemaina, izņemot gadījumus, kad izrāde ir atcelta vai mainīts tās datums.

Vairāk par izrādi 

άκρη (ákri) ir grieķu vārds, kas tulkojumā nozīmē “slieksnis” vai “robeža”. Tā ir pirmā daļa vārdā ακροβασία (akrobātika). Vārda izcelsme gan saistāma ar augstumu, taču izrādes autors izvēlējies to interpretēt kā “staigāšanu ārpus ierastā robežām” vai “kāpšanu pāri slieksnim”.

Ákri piedalās trīs varoņi – akrobāts, kāpnes un durvis. Katram no tiem ir vienādi būtiska loma šajā uzvedumā.
Kāpnes ir scenogrāfijas elements, cirka rekvizīts un simbols. Vēlme sasniegt virsotni vai augstuma radītās bailes ir tikai pāris kāpņu metaforu piemēri. Simboliskā līmenī kāpnes pārstāv pārejas telpu, telpu starp.

Akrobāta fiziskā un mentālā identitāte mainās, kļūstot vecākam. Kas notiek šajā pārejā? Kā mēs izjūtam laiku, kas paiet starp diviem mirkļiem? Kā mēs apdzīvojam šīs “ne-vietas”, kuras, tāpat kā kāpnes, nav paredzētas dzīvošanai?
Idejas autors un akrobāts Manels Ruzess Mureto (Manel Rosés Moretó) par izrādi: “Ákri ir mana pirmā solo izrāde. Ákri apvieno akrobātiku ar aktiermeistarību, klaunādes tehniku, un, to veidojot, es sev uzdevu jautājumus: “Kā mēs pārvietojamies no vienas vietas uz otru? Vai mēs varam transformēties, nepārstājot darīt to, ko darām? Kas mūs virza un liek turpināt darīt to, ko darām? Un kā mēs spējam to turpināt?”

Durvis spēlē nozīmīgu lomu izrādē, jo rada trīs vienības, kurās norisinās darbība: iekšpuse, ārpuse un slieksnis starp šīm telpām. Akrobāta attiecībās ar durvīm mēs redzam piemēru, kā cirka mākslinieki transformē attiecības ar cirka rekvizītu un tas kļūst par aktīvu izrādes sastāvdaļu.

Manels Ruzess Mureto
Manels Ruzess Mureto ir akrobāts, dzimis Barselonā un izglītojies Stokholmas Dejas un cirka universitātē (DOCH). Manela galvenais darba instruments ir viņa ķermenis, viņu uzrunā vienkāršas un cilvēcīgas tēmas. Veidojot rotaļīgas attiecības ar objektu vai situāciju, viņš cenšas izcelt tieši cilvēcisko aspektu akrobātā, kas ļauj auditorijai ar to identificēties. Mākslinieks tic cirka spējai sasniegt visu veidu auditorijas, neatkarīgi no izcelsmes, vecuma un sociālā statusa. Tāpēc savos darbos viņš vienmēr cenšas saglabāt pašironiju un vienkāršību, lai komunicētu pēc iespējas tiešākā un universālākā veidā.
Kopš 2010. gada Manels ir apvienojis savu uzvedumu un izrāžu veidošanu ar akrobāta/izpildītāja darbu tādās izrādēs kā InTarsi (Circo Eia apvienība), Desdemona (Les Ofelies apvienība) vai Escalada (Cirque du Soleil). 2016. gadā viņš kopā ar Nilasu Kronlidu izveidoja savu apvienību Soon Circus Company. Apvienības pirmā izrāde Gregaris ir apceļojusi un turpina ceļot pa visu Eiropu. Tā tika rādīta arī Rīgas cirka festivālā ReunRe  Izrāde ir ieguvusi vairākas balvas, tostarp Skatītāju simpātiju balvu Stora Teatern Gēteborgā 2020. gadā un Skatītāju balvu Igualada teātru skatē 2022. gadā.
Nemierīgs pēc dabas, Manels nekad nav pārtraucis apgūt dažādas skatuves mākslas jomas. Viņš ir piedalījies teātra dramaturģijas kursos, klaunādes intensīvajos kursos, aktiermākslas apmācībās un Flying low dance* apmācībās.

Ákri radošā komanda:
Ideja: Manel Rosés Moretó
Akrobāts: Manel Rosés Moretó
Outside eyes**: Roberto Magro un Joan Català
Tērpu māksliniece: Eli Meoz
Scenogrāfija un rekvizīts: Ulli Ullrich
Komponists un skaņas dizains: Lluis Casahuga un Enric Bartumeu
Gaismas mākslinieks: Luis Portillo Valle
Skaņas un apgaismojuma tehniskā apstrāde un skaņas dizaina līdzautors: Diego Rada Antoñanzas
Mākslinieciskā sadarbība: Stefano d’Argenio, Fabrizio Gianini, Gina Vila Bruch, Marta Monistrol
Foto: Marta Garcia Cardellach

*Flying low dance izmanto spirāļu, fraktāļu un to savstarpējās saistības metaforu, lai veidotu ilgtspējīgu veiklību, paceļoties no grīdas un nolaižoties atpakaļ. Flying Low dance koncentrējas uz enerģijas, fokusa un masas savākšanu un nosūtīšanu visos virzienos.

**Outside eyes. Cirkā “skatiens no malas” attiecas uz personu, kas nav tieši iesaistīta izrādes radīšanā vai izpildē. Šī persona novēro izrādi no skatītāja viedokļa, piedāvājot vērtīgas atziņas par tādiem aspektiem kā laika izjūta, plūsma, skaidrība, emocionālais efekts un vispārējais izrādes ritms.


Apmeklējot pasākumu, jūs piekrītat, ka publicitātes nolūkos:

• varat tikt fotografēts un filmēts;

• jūsu attēls var tikt izmantots TV un interneta translāciju laikā, filmās, fotogrāfijās, audiovizuālajos ierakstos u.c. masu mediju publikācijās.