Grassroot – meistarklases Kauņā

12.12.2021.

Radošājā laboratorijā, kas novembra beigās norisinājās Kauņā, cirka skolā Cirko Sapiens, Baltijas un citu valstu cirka mākslinieki, strādājot gan individuāli, gan grupās, caur cirka disciplīnām atklāja un paplašināja radošās izpausmes instrumentu klāstu, avotus, emociju un enerģijas vektorus. Semināra galvenais ieguvums bija kopsaucēju ieviešana radošo izteiksmes līdzekļu klāstā, lai mākslinieki varētu attīstīties individuāli vai radošās sadarbībās.

Meistarklases vadītājs laikmetīgā cirka režisors, klauns, mīms un improvizācijas teātra aktieris Pau Portabella meistarīgi vadīja mākslinieku izaugsmi, jo nedēļas laikā viņš māksliniekus iedrošināja dalīties savās izjūtās, domās un rast uzticību sev un saviem radošajiem partneriem. Šīs nedēļas laikā veiktie uzdevumi un vingrinājumi, kā arī noslēguma prezentācija palīdzēja radīt un stiprināt Baltijas cirka kopienas sajūtu un bija patiešām produktīvs Grassroot Baltic cirka mākslinieku tīkla aktivitāšu gada noslēgums.

Četras meistarklases dienas bija veltītas individuāliem un grupu uzdevumiem, kā arī mākslinieciskās izteiksmes līdzekļu izzināšanai. Aktiermākslas un improvizācijas uzdevumi, enerģijas, psiholoģiskās un emocionālās paletes izprašana un ķermeņa vingrojumu izpēte ar nolūku pārkāpt izpildītāju radošās robežas, veicināt radošu risku, kā arī iedrošināt stāties pretī personīgajām bailēm un pārvarēt emocionālās un fiziskās barjeras. Pēdējās divas dienas tika veltītas solo un grupu priekšnesumu veidošanai improvizētā noslēguma prezentācijā.

Meistarklases laikā iesaistītie mākslinieki lūkoja radīt jaunas iespējas izpētīt, kombinēt un paplašināt pārstāvētās cirka disciplīnas un individualās mākslinieciskās prasmes. Igauņu akrobāte Lizeta Volka (Lizeth Wolk) strādāja pie akrobātikas savienošanas ar stāstu, verbalizējot savas sajūtas un emocijas. Fināla prezentācijā viņa piedalījās trio numurā kopā ar latviešu Sīra rata meistaru Alekseju Smolovu un britu cirka mākslinieku, akrobātu Džošua Freizeru (Joshua Frazer). Trio parādīja solo un grupu darba dramatisko dinamiku. Aleksejs Smolovs gan solo, gan grupu priekšnesumos turpināja pētīt novirzes no klasiskajām Sīra rata kustībām un pētīja mini rata sniegtās iespējas. Džošua Freizers, mākslinieks no pasaulē atzītās cirka apvienības Fauna Circus pētīja emocionālo un akrobātisko izpausmju apvienošanas iespējas, gan solo, gan trio aranžējumos augsta līmeņa akrobātikas tehniskajam sniegumam pievienojot patiesi izjustu trauslumu.

Lietuviešu māksliniece Aiste Burkauskaite apvienoja savu deju un kustību pieredzi un meklēja jaunus izteiksmes veidus, sadarbojoties ar cirka mākslinieci Karlu Arevalo (Karla Arevalo). Abas mākslinieces emocionālā duetā pētīja cilvēka ķermeņa ierobežojumus, tam atrodoties gaisā. Mākslinieces kombinēja laikmetīgo deju, aktiermākslu, balss iespējas un gaisa akrobātiku zīdu disciplīnā. Latvijā dzīvojošais Lielbritānijas cirka mākslinieks un režisors Džeisons Duprī (Jason Dupree), kurš interesējas par mākslinieku grupām, radošā darba veidošanas procesā pievienojās darbnīcai ar mērķi attīstīt režijas un darbnīcas vadīšanas prasmes.

Lietuviešu gaisa akrobāti Elēna Kosoveca (Elena Kosovec) un Konstantīns Kosovecs (Konstantin Kosovec) pētīja enerģijas vadīšanas konceptu un strādāja pie emociju nodošanas tehnikām skatuves partneriem un skatītāju lokam. Lietuviešu gaisa virvju māksliniece Izabele Kuzelīte (Izabelė Kuzelytė), sadarbojoties ar latviešu laikmetīgās dejas mākslinieci Alisi Bokalderi, kopā radīja emocionālu priekšnesumu ar plašu emocionālo paleti.

Cirka māksliniece Aino Makipā (Aino Mäkipää) uz ķīniešu kārts izpildīja solo priekšnesumu, emocionālu sniegumu apvienojot ar aizraujošiem tehniskiem elementiem. Nedēļas laikā viņa pētīja, kā iedomu radītā māksliniecieskā darbā būt godīgam un patiesam. Viņa pētīja veidus, kā cirka mākslinieka nepārvaramās sajūtas nevis slēpt, bet gan izvēlēties tās, ar kurām dalīties uz skatuves, tādējādi pārbaudot pati sevi un to cik daudz no šīs ievainojamības viņa spēj parādīt. Lietuviešu cirka mākslinieku Kestu Matuseviču (Kestas Matusevičius) interesēja klaunādes iespējas un viņš veidoja priekšnesumu, kurā iesaistīja virkni asprātīgu un jautru kustību, kam pievienoja minimālus mīmikas un vokāla elementus. Tie mākslinieki, kuri nevarēja pievienoties visai darbnīcai, tika aicināti darbnīcas aktivitātes vērot no malas. Pieredzes apmaiņas procesā piedalījās arī lietuviešu izcelsmes amerikāņu māksliniece Laila Goldmena (Lyla Goldman) un lietuviešu aktrise Karolīna Povilaitīte (Karolina Povilaitytė).

Visi mākslinieki atzīst, ka meistarklases procesā veidojās neviltota ideju, emociju un cirka tehniku satikšanās eksperimentālā un brīvā gaisotnē. Rīgas cirks izsaka lielu pateicību meistarklases vadītājam, kā arī projekta partneriem, īpaši cirka skolai Cirko Sapiens un visiem dalībniekiem ar cerību nākotnē attīstīt Grassroot – Baltic cirka mākslinieku tīklu.

Rīgas cirks koordinē GRASSROOT – BALTIC CIRCUS ARTISTS’ NETWORK projektu, ko atbalsta Ziemeļvalstu un Baltijas valstu kultūras mobilitātes programma.

 

Foto: Vitauts Paplausks (Vytautas Paplauskas)