Baltic Circus on the Road: BIG WOLF COMPANY
21.05.2021.
BIG WOLF COMPANY – Baltic Circus on the Road cirka rezidencē
Cirka apvienība Big Wolf Company (Igaunija) 2021. gada aprīlī veiksmīgi pavadījusi pirmās rezidences nedēļas Rīgas cirka un Baltijas sadarbības partneru organizētajā projektā “Baltic Circus on the Road”. Visiem projektā izvēlētajiem Baltijas cirka māksliniekiem, tostarp Big Wolf Company, projekta gaitā tiek dota iespēja kādā no Baltijas valstīm kopā ar piesaistītu skatuves mākslu mentoru strādāt pie aktuālā cirka izrādes iestudējuma, to slīpējot un papildinot. Apvienību Big Wolf Company starptautiska žūrija izvēlējās kā vienu no projekta dalībniekiem, uzsverot topošā iestudējuma augsto kvalitāti un potenciālu reprezentēt Baltijas cirka mākslu plašākā mērogā.
Big Wolf Company dalībnieču rezidence notika Tallinā, teātra “Sakala3” telpās. Ar cirka apvienību strādāja dramaturģiskā konsultante un režisore Kati Kivitare (Kati Kivitar).
Rezidences laikā cirka mākslinieces Grēte Grosa (Grete Gross), Lixeta Volka (Lixeth Wolk) un Gia Lumia Fianda (Ghia Lumia Fieandt) strādāja pie izrādes “Trīs māsas” iekštelpu versijas. Iestudējums vēsta par nozīmīgo sievietes tēlu Baltijas un Ziemeļvalstu kontekstā un par sievietes lomu laikmetu griežos.
Attīstot topošo izrādi, mākslinieces strādāja pie vairākiem uzdevumiem: pie ainu secības izrādē, raksturu izcelšanas un solo iespēju izpētes, pie vizuālās koncepcijas attīstīšanas, dzīvās mūzikas iespēju izpētes, balansa rašanas starp skaisto, nopietno un muļķīgo, pie idejas par “kāzu zirgu”, kā arī pie atšķirībām izrādes iekštelpu un ārtelpu versijās.
Lūk, intervija ar māksliniecēm.
Kādas bija jūsu gaidas attiecībā uz Baltic Circus on the Road projektu?
–Mums īsti nebija nojausmas, ko gaidīt no rezidences, jo iepriekš nekad tik intensīvi nebijām strādājušas ar dramaturģiju. Sākumā nevarējām atrast īsto cilvēku, ar kuru sadarboties, vairākas ieceres neīstenojās, bet, acīmredzot, viss notika tieši tā, kā tam bija jābūt.
Kāda bija jūsu sadarbība ar Kati? Kā jums patika ar viņu sastrādāties?
–Kati ir bijusi režisore, aktrise un horeogrāfe dažādos Igaunijas teātros, tostarp Nacionālajā Baletā un operā. Kad viņa piekrita ar mums strādāt, jau sazvanoties jutām, ka tā ir pareizā izvēle. Viņa bija mierīga, viņai bija lieliskas idejas, un viņa mūs izaicināja ar sarežģītiem jautājumiem, palīdzot iestudējumam piešķirt vairāk jēgas.
Jau pirms šīs sadarbības mēs ar “māsām” apspriedām, ko vēlamies mainīt vai attīstīt, tādēļ process bija tieši laikā – patīkama kopradīšana.
Kāda bija jūsu radošā rutīna rezidences laikā?
–Pati rezidence bija visai intensīva – strādājām ilgas stundas, gājām cauri lielam materiāla daudzumam. Mēģinājām un slīpējām ainas, un šādā veidām nonācām pie secinājumiem, kas mums aizvien nav skaidrs un pie kā vēl jāpastrādā. Kad Kati bija brīvdienas, strādājām uz priekšu – taupījām dārgo laiku, lai nebūtu jāsēž rokas klēpī salikušām.
Pie kā jūs strādājāt, ko attīstījāt un kāds ir galarezultāts?
–Galvenais rezidences mērķis bija topošo iestudējumu noslīpēt tieši no stāsta perspektīvas – tāpēc tik ļoti novērtējam dramaturģisko palīdzību. Tiecāmies radīt izrādi, kurā nebūtu šo “man šķita, ka tas izskatīsies labi” ainu – vēlējāmies, lai katrai ainai izrādē būtu sava vieta un nozīme. Liekas, ka mums tas ir izdevies. Bet, protams, gala vērtējumu sniegs auditorija.
Kādi ir nākamie soļi pēc rezidences?
–Rezidence bija lieliska iespēja spert soli tālāk un izrādi pielāgot rādīšanai kā iekštelpās, tā brīvā dabā. Tas nu ir izdarīts. Tālākie soļi, cerams, būs izrādes nonākšana pie skatītājiem un tūres organizēšana. Protams, esam arī ļoti priecīgas par iepazīšanos ar lielisko Kati – esam tikušas pie jaunas draudzenes un kolēģes.
Foto: Sandra Lange, Harry Tiits, Olev Luik