Baltic Circus on the Road: Taigi cirkas rezidence Viļņā

Lietuvas cirka apvienība “Taigi Cirkas” jūlija sākumā viesojās mākslas rezidencē “Menu spaustuve” (“Arts Printing House”) Viļņā kā vieni no Rīgas cirka kūrētās programmas “Baltic Circus on the Road” uzvarētājiem, ko izraudzījās starptautiska žūrija. un divu nedēļu rezidences laikā mākslinieki strādāja pie sava jaunā iestudējuma.

Cirka izrāde “Līdz šim brīdim”  (“Up to this point”) ir cirka mākslinieku Konstantīna Kosoveca (Lietuva), Elenas Kosovecas ( Lietuva) un Alekseja Smolova (Latvija) sadarbība. Laikmetīgā cirka apvienība Taigi Cirkas tika izveidota 2016. gadā. Pašlaik apvienības kodolu veido divi mākslinieki – Konstantīns Kosovecs un Elena Kosoveca. Izrāžu veidošanā viņiem pievienojas dažādi mākslinieki no Lietuvas un citām valstīm. Mākslinieku galvenais mērķis ir, izmantojot cirka disciplīnas, stāstīt godīgu un ļoti personisku stāstu – lakoniski un vienkārši.

“Taigi cirkas” rezidences rezultātus prezentēs darbizrādes formātā cirka festivālā “Helium” Viļņā – 12.septembrī pulkst. 18.00, izrāžu vietā – Menu Spaustuve / Arts printing house, kā arī Baltijas cirka skatē “Epicirq” Tallinā, 2. oktobrī pulkst. 19.00 kultūrtelpā “Sakala3”.

Mākslinieku mērķis rezidences laikā bija izvēlēties noteiktu kustību materiālu, ar kuru strādāt, un attīstīt vispārējo sajūtu un ideju, kā arī ainas un dramaturģiju, meklējot pārejas starp ainām. Šajā radošajā procesā mākslinieki pētīja saiknes starp cirka mākslinieku praksi: parasti savu māksliniecisko ceļu atrod, izejot cauri skarbiem apstākļiem. Kā jūtas viņu ķermenis un kā tas mainās? Kā ķermeņa izmaiņas ietekmē psihi un otrādi? Kas notiek, ja mākslinieki, katrs savā veidā unikāls un ar savu individuālo cirka butaforiju sapulcējas vienā telpā?

Rezidencē Viļņā Taigi Cirkas strādāja kopā ar mentoru Pau Portabellu (Pau Portabella), kurš absolvējis fiziskā teātra skolu “El Timbal” 2001 Barselonā, mācījies par klaunu, mīmu un teātra improvizācijas aktieri. Savu profesionalo pilnveidi turpinājis “Rogelio Rivel” cirka skolās Barselonā (2002–2005) un “Centre des arts du cirque“ Le Lido, Tulūzā (2006–2009), kur specializējies pāru akrobātikā. Portabella ir strādājis ar dažādām cirka un teātra kompānijām, 2009. gadā kopā ar Martu Torentu dibinājis apvienību “Fet a Mà”, kas ar izrādi “Cru” izpelnījusies starptautisku atzinību. Šodien viņš strādā par mūsdienu cirka un deju izrāžu režisoru, kā arī velta laiku mākslinieku pilnveides iespējām, koncentrējoties uz cirka dramaturģiju.

Programmu “Baltic Circus on the Road” atbalsta Baltijas Kultūras fonds.

Foto: Monika Jaseviciute

Elenas Kosovecas galvenā disciplīna ir gaisa virve (aerial rope). 2016. un 2019. gadā virves tehniku ​​apguvusi Rogelio Rivel cirka skolā, Curso Profesional de Cuerda un OMIC Gravity cirka kursos Barselonā. Kopš 2018. gada Elena ir Lietuvas Mūsdienu cirka asociācijas vadītāja un līdzdibinātāja. Gadā viņa ieguva cirka dramaturģijas sertifikātu no ESAC (Beļģija) un CNAC (Francija) cirka skolām. Elēnas galvenā aizraušanās ir izpratnes veicināšana par garīgo veselību un tās aizspriedumu pārvarēšana, šai tēmai ir milzīga ietekme uz viņas radošo darbību. Elena galvenais radošais mērķis ir autentiskums.

Konstantīns Kosovecs laikmetīgo cirku praktizē kopš 2010. gada; virvju disciplīnā – kopš 2005. gada. Šajā laikā viņš piedalījies daudzos cirka un dejas iestudējumos un darbnīcās Lietuvā un ārvalstīs. Kā vienu no vissvarīgākajām pieredzēm Konstantīns min laiku FLIC un Rogelio Rivel cirka skolās, kā arī seminārus pie Roberta Magro (Robert Magro), Aleksa Akrovataka (Alexis Akrovatakis) un Viljama Tomasa (William Thomas). Gadā viņš apmeklēja instruktoru e-apmācības kursu Ecole Nationale de Cirque, Monreālā. No 2020. līdz 2022. gadam viņš maģistrantūrā studē laikmetīgā cirka praksi Stokholmas Mākslas universitātē

Alekseja Smolova profesionālā vēlme pēc mākslinieciskās izpausmes brīvības, izmantojot cirka valodu, ir izvirzījusies priekšplānā. Nodarbojoties ar cīņu mākslām un deju, vadot grupu un individuālās nodarbības gan cīņu mākslās, gan fiziskajā sagatavotībā, Aleksejs pašmācības ceļā paralēli apguva dažādas cirka disciplīnas – Sīra ratu, akrobātiku u.c. Savas iemaņas un zināšanas Aleksejs regulāri papildina un padziļina, piedaloties dažādās meistarklasēs – sākot no kustību izpētes un beidzot ar specifiskām cirka disciplīnām, mācību braucienos uz Eiropas cirka skolām (DOCH (Zviedrija), AFUK (Dānija)), starptautisku cirka organizāciju rīkotajos kursos, kā turpinot sevi pilnveidot ikdienā. Aleksejs piedalās dažādos cirka un starpdisciplinārajos projektos, izrādēs un koncertuzvedumos (“Faux Pas/Piezīme nevietā”, “Cabaret O”, “Cabaret Absinthe”, “Svalbard Cabaret Night”, “Carmina Burana”), kā arī solo priekšnesumos, uzstājoties gan Latvijā, gan ārvalstīs.

 

Video no Taigi Cirkas darbizrādes prezentēšanas rezidences laikā

 

Mākslinieku pārdomas pēc rezidences:

Ko jūs gaidījāt no rezidences?

Pašreizējā radīšanas posma mērķis bija veidot skaidru priekšstatu vai sajūtu un izvēlēties kustību materiālu, kas iegūts iepriekšējās rezidencēs un saprast, ko tas vēsta par mums un auditoriju. Mēs meklējām struktūru, saites, attiecības noteiktās ainās, kas parādījās ķermeņu, priekšmetu un telpas mijiedarbībā. Es gaidīju, ka mūsu mentors Pau Portabella koncentrēsies uz dažiem mūsu izdomātajiem punktiem, palīdzēs strukturēt izrādi un nodrošinās instrumentus, lai padziļinātu jau esošā materiāla izstrādi

Kāda izvērtās jūsu sadarbība? Kā jūs vērtējat Pau darba stilu?

Tas bija pārsteidzošs laiks kopā, Pau iegrimst un aizraujas – nonākot it kā mūsu vietā un meklējot veidus, kā panākt vislabāko rezultātu. Viņa darba veids ir strukturēts un ļoti konsekvents, kā arī produktīvs, jo tiek izmantoti dažādi rīki. Mēs daudz strādājām ar video – Pau ir sistematizējis un uztvēris aizraujošākos mirkļus vai ainas, kuras mēs dziļāk pārrunājām un uzlabojām.

Ko jūs plānojāt attīstīt šajās nedēļās un kā tas tika realizēts?

Mums bija daudz mērķu, kas jāsasniedz dažādos aspektos: tehniski pētījumi par virves un sīra rata mijiedarbības dažādās iespējas (rats piestiprināts pie virves vai virve – pie rata, virves mezgli uz rata utt.), radoši takelāžas pētījumi, akrobātikas un citu disciplīnu horeogrāfija, ainas un izrādes dramaturģija. Es teiktu, ka esam nonākuši vietā, kur mums zem kājām ir droša zeme.

Kā jums palīdzēja rezidence?

Tas bija neticami noderīgi daudzu iemeslu dēļ: tikt skaidrībā ar kustību materiālu, ievietot to ainās, attīstīt dramaturģiju un darba vispārējo atmosfēru. Bet arī maksliniekiem bija ļoti vērtīgi atrast kopīgu valodu, saprast vienam otra vajadzības un izveidot noteiktus veidus, kā sazināties ar citiem. Bija fantastiski, ka Pau šajā brīdī strādāja kopā ar mums, jo tieši radīšanas brīdī mums bija vajadzīga viņa enerģija, zināšanas un intuīcija, un mēs būtu priecīgi to saņemt turpmākajos izrādes attīstības posmos.

 

Projektu “Baltic Circus on the Road” atbalsta Baltic Culture Fund