Thom Monckton – Endling programmiņa
11.06.2025.
Toms Monktons ir starptautiski atzīts fiziskā teātra un cirka mākslinieks ar meistarīgu ķermeņa valodu un izcilu humora izjūtu. Viņš dzimis Jaunzēlandē, pēc tam studējis prestižajā Starptautiskajā Žaka Lekoka teātra skolā Parīzē. Monktona solo izrādes guvušas augstu publikas novērtējumu un balvas, kritiķi slavē viņa spēju bez vārdiem un ar minimāliem līdzekļiem radīt vizuāli izteiksmīgu un emocionāli piesātinātu teātri. Arī Latvijas skatītājiem viņa darbi ir labi zināmi, pateicoties viesizrādēm Rīgas cirkā un festivālā “Re Rīga!”. Rīgas cirks piedāvā mākslinieka jaunāko solo izrādi “Endling” – aizraujošu mūsdienu klaunādes kolāžu, kurā caur kustību, mīmiku un priekšmetiem tiek atklātas emocijas bez vārdiem. Izrāde ir retrospektīvs ceļojums cauri Monktona spilgtākajiem darbiem, apvienojot elementus no izrādēm Only Bones, The Pianist, The Artist un The King of Taking. Rezultāts – aizkustinošs, asprātīgs un vizuāli iespaidīgs piedzīvojums visai ģimenei. Ar izrādi “Endling” mākslinieks beidz savu solo karjeru, lai pievienotos pasaulslavenajam Cirque du Soleil – tāpēc šī ir pēdējā iespēja redzēt viņu uz mūsu skatuvēm.
Piedāvājam mazu ieskatu “Satori” intervijā ar mākslinieku Tomu Monktonu par izrādi “Endling” un Latvijas auditoriju:
— Tu Latvijā esi uzstājies vairākas reizes. Ko tu domā par Latvijas publiku?
— Es mīlu Latvijas publiku. Tā kā esmu diezgan daudz laika pavadījis Somijā, esmu pieradis pie pat vēl atturīgākas publikas. Latvijas publika nav tik atturīga kā Somijas publika, bet joprojām diezgan vēsa. Vienlaikus tā ir ļoti pacietīga un ārkārtīgi mīl domāt. Tas ir tik interesanti, jo nebiju radis pie šādas publikas. Jaunzēlandes publika nāk uz izklaidi. Latvijas publika arī vēlas tikt izklaidēta, bet vienlaikus tā ir ļoti ieinteresēta atklāt visus izrādes slāņus un ieraudzīt to, kas ir zem virskārtas. Tā ir brīnišķīga kombinācija.
— Es dzirdēju par tevi leģendu – vai taisnība, ka reiz dzīvoji kokā?
— Es neteiktu, ka dzīvoju kokā, bet, kad pirmo reizi ierados Parīzē, lai mācītos Lekoka skolā, nebiju sapratis, ka man jāmeklē dzīvesvieta. Es vienkārši ierados, un man nebija, kur nakšņot. Klaiņoju apkārt un parkā atradu skaistu koku. Koks auga pāri mazai ēkai, uz kuras jumta es varēju nolikt savu mugursomu un gulēt. Kad no rīta nokāpu lejā, izrādījās, ka tā ir svētdiena un koka pakājē norit tirgus. Cilvēki bija diezgan pārsteigti. Pēc tam es pavadīju vairākas naktis krūmos Elizejas laukos. Es biju bezpajumtnieks, bet elegants bezpajumtnieks.
— Izrādes “Endling” sākumā tu apgalvo, ka skatītāji redzēs kaut ko pilnīgi bezjēdzīgu. Tomēr izrāde ir silta, sirsnīga, smieklīga un saprotama. Un absurda šī vārda vislabākajā nozīmē.
— Mana ideja bija sākt ar kaut ko bezjēdzīgu un darīt to tik ilgi, līdz tam parādās jēga pašam par sevi. Tas ir kā atkārtot kādu vārdu tik ilgi, līdz sāc to apšaubīt. Tā ir ļoti eksistenciāla izrāde, jo uzdod jautājumu – ko mēs vispār darām? Atbilde ir – rodam prieku un baudu tajā, ko darām, jo, iespējams, mēs paši nezinām, ko mēs darām. Tātad labāk, lai tas ir prieks.
— Tu teici, ka pielāgo savu darbu auditorijai – tu sajūti, ko viņi vēlas?
— Jā, noteikti. Man patīk uzstāties publikai un censties to sadzirdēt. Tas ir tas, ko es daru. Tā ir mana profesija un loma. Es ieklausos publikā.
— Es gribētu, lai visi cilvēki būtu tik smieklīgi klausītāji! Pasaule būtu pavisam citāda!
— Ir vēl daži cilvēki, kas tādi ir!
Thom Monckton is an internationally acclaimed physical theatre and circus artist, known for his masterful body language and exceptional sense of humor. Originally from New Zealand, he later studied at the prestigious École Internationale de Théâtre Jacques Lecoq in Paris. Monckton’s solo performances have received critical acclaim and numerous awards, with reviewers praising his ability to create visually expressive and emotionally rich theatre using minimal resources and no spoken words. Latvian audiences are also well familiar with his work thanks to his guest performances at Rīgas cirks and the “Re Rīga!” festival.
Rīgas cirks presents the artist’s latest solo performance, Endling – an engaging contemporary clowning collage that unveils emotions without words through movement, mime, and objects. The show is a retrospective journey through Monckton’s most iconic works, blending elements from Only Bones, The Pianist, The Artist, and The King of Taking. The result is a touching, witty, and visually captivating experience for the whole family. Endling marks the end of Monckton’s solo career, as he prepares to join the world-renowned Cirque du Soleil – making this your last chance to see him on our stage.
A glimpse into the Satori interview with artist Thom Monckton on Endling and the Latvian audience:
— You’ve performed in Latvia multiple times. What do you think about Latvian audiences?
— I love the Latvian audience. Since I’ve spent quite a bit of time in Finland, I’ve gotten used to even more reserved audiences. Latvian audiences aren’t as reserved as Finnish ones, but they’re still pretty cool-headed. At the same time, they’re very patient and love to think deeply. That’s so interesting, because I wasn’t used to that. New Zealand audiences come for entertainment. Latvian audiences want to be entertained too, but they’re also very keen on uncovering all the layers of the performance and seeing what lies beneath the surface. It’s a wonderful combination.
— I heard a legend about you – is it true that you once lived in a tree?
— I wouldn’t say I lived in a tree, but when I first arrived in Paris to study at Lecoq, I hadn’t realized I needed to arrange housing. I just arrived and had nowhere to sleep. I wandered around and found a beautiful tree in a park. It grew over a small building, and I could place my backpack on the roof and sleep there. When I climbed down in the morning, I discovered it was Sunday and there was a market under the tree. People were pretty surprised. Later, I spent several nights in the bushes near the Champs-Élysées. I was homeless, but an elegant kind of homeless.
— At the beginning of Endling, you claim that the audience will see something completely pointless. Yet the performance is warm, heartfelt, funny, and very comprehensible – absurd in the best sense of the word.
— My idea was to start with something meaningless and keep doing it until it starts to make sense on its own. It’s like repeating a word so many times that you start questioning it. It’s a very existential performance because it poses the question – what are we even doing? The answer is – finding joy and pleasure in what we do, because maybe we don’t even know what we’re doing. So we might as well enjoy it.
— You’ve said you adjust your performance to the audience – do you sense what they want?
— Yes, definitely. I love performing for an audience and trying to hear them. That’s what I do. That’s my profession and my role. I listen to the audience.
— I wish everyone were such funny listeners! The world would be completely different!
— There still are a few people like that!
IZRĀDES “ENDLING” RADOŠĀ KOMANDA/ENDLING CREATIVE TEAM
Ideja, risinājums / Concept & Performance
Thom Monckton
Gaismas dizains / Lighting Design
Niamh Campbell-Ward
RĪGAS CIRKA TEHNISKĀ KOMANDA/RĪGAS CIRKS TECHNICAL TEAM
Skaņas dizaina nodrošinātājs / Sound Design
Emīls Zenne
Tehniskā komanda / Technical Team
Andris Zeļonka, Valters Karlsons, Vihīts Vidževardane
Intervijas autore / Interviewer
Una Rozenbauma
Apmeklējot pasākumu, jūs piekrītat, ka publicitātes nolūkos:
•varat tikt fotografēts un filmēts;
•jūsu attēls var tikt izmantots TV un interneta translāciju laikā, filmās, fotogrāfijās, audiovizuālajos ierakstos u.c. masu mediju publikācijās.
By attending the event, you agree that:
•You may be photographed and filmed for publicity purposes
•Your image may be used during TV and online broadcasts, films, photographs, audiovisual recordings, and other media publications.