Raitis Ašmanis

Rīgas cirka orķestrī Raitis Ašmanis nokļuvis, kā pats smejas, pa taisno pāri ielai, jo cirkā sācis strādāt, vēl būdams Mūzikas akadēmijas students. Ašmaņa stāsti ir tikpat atraktīvi un dinamiski kā pati cirka mūzika. Šis neparastais žanrs prasa ātru domāšanu, brīvdomīgu pieeju mūzikas diriģēšanai un spēju nodoties manēžā notiekošajam ar pilnu atdevi.

Raitis cirka orķestri vadīja no 1989. līdz 2007. gadam. Šo laiku viņš atceras kā neaprakstāmu un ne ar ko citu nesalīdzināmu piedzīvojumu – tas esot mistrojums, kur ir zvēri, klauni un kas viss vēl ne. Raita stāstā dzirdēsim daudzus kuriozus un neparastas atziņas no cirkā pavadītajiem gadiem. Cirks, Raitis saka, ir tāds mākslas veids, kur visi gaida zināmu brīnumu. Un to arī dabū – piemēram, klaunu, kurš uzstājas, spēlēdams divas klarnetes vienlaikus.

Cirka orķestra diriģēšanas specifika krasi atšķiroties no jebkuras citas – ja zirgs apstājas, tad mūzikai arī jāapklust, vienalga, cik taktis vēl palikušas, tādos gadījumos jāatkāpjas no jebkādiem vispārpieņemtiem kompozīcijas principiem. Kad vajag, tad jānorauj, nekādas noapaļošanās! Turklāt, kā Raitis smej, cirkā nākas diriģēt kā 18. gadsimtā, ar skatu uz manēžu un pakausi pret mūziķiem, lai vienmēr redzētu, kas notiek izrādē. Neko nevarot paredzēt, kā jau cirkā!

Finansētājs: